Blog Layout

Chris Develing • 10 juni 2019

Mannen als Arnon Grunberg zijn niet voor niets pro-abortus

Waarom worden dit soort mannen gespaard?

Een verdrietige relatiebreuk in literair Nederland werd afgelopen week wereldkundig gemaakt. Roos van Ees schreef openhartig over haar relatie met Arnon Grunberg en werd bijgestaan door Sunny Bergman. Grunberg zou Van Ees hebben willen dwingen tot abortus. Het komt vaker voor dan de meeste mensen denken dat mannen hun partners onder druk zetten om die eerste moedergevoelens te negeren. Dit komt de kerels nu eenmaal beter uit. Ik vermoed weleens dat veel mannen egoïstische redenen koesteren om vrouwen te steunen in hun ‘vrije’ keuze voor abortus.


Ik voelde me ongemakkelijk bij het lezen van zoveel privé-informatie. Maar als je ex-partner alles al op straat gooide onder het mom van een literaire serie, begrijp ik de keuze van Roos om een eigen stuk te schrijven. Hun lief en leed gaan mij verder niet aan, maar door mijn werk bij een pro-life stichting – en de maatschappelijke relevantie – wilde ik een bepaalde passage uit het relaas van Roos aanhalen:

“De tweede keer als we aan het einde van de reis ruzie krijgen omdat jij in jouw laatste artikel schreef: ‘Roos wil een rozenstruik planten als aandenken aan haar miskraam’ en ik jou corrigeer dat het geen aandenken aan de miskraam is, maar aan ons kindje. Je wordt boos en zegt: ‘Ik vind het problematisch dat iemand die pro abortus is zoals jij over een “kind” spreekt. Er was nog helemaal geen kind. Je doet alsof het al leefde.’ Maar begint het leven niet bij de liefde die je ervoor voelt? Aan het begin van de reis leek het me onmogelijk ooit meer van iemand te houden dan van jou, maar die paar zwangere weken bewijzen mij het tegendeel.”

Het citaat van Arnon is zo dwaas dat ik omwille van zijn lezers mag hopen dat hij het niet gezegd heeft. Een ongeboren vrucht leeft niet zelfstandig, maar sinds wanneer is dat het vereiste om een mens te zijn? Is iemand die in coma ligt en door machines in leven wordt gehouden ineens ook geen mens meer?


“Die had al een bewust leven geleid!”, zou de wat scherpere abortusvoorstander dan zeggen, maar dat is mij te arbitrair. Ook een ongeboren kind heeft al direct een ontwikkelend leven, met bijbehorende ervaringen in het verschiet. Groei en eigen DNA bepalen of je een levend mens bent, niet de vraag of je al eens iets hebt meegemaakt. Leven, dat doen de levenden en dat kun je zowel in de baarmoeder als op de Intensive Care.


Van Ees’ antwoord op het manipulatieve gezwets van Arnon is wat mij betreft een dromerige opwelling, gevoed door het utilitaristische denken dat onze jongere generaties al jaren bedwelmt: “Maar begint het leven niet bij de liefde die je ervoor voelt?” Als we de redenering van Van Ees doortrekken naar de wereld van zij die al geboren zijn, zou dit betekenen dat bijvoorbeeld een ongeliefde dakloze direct kan worden vernietigd. Toch vinden we zoiets intrinsiek kwaadaardig. Ook als we bij de context van zwangerschap blijven, zou haar visie inhouden dat een depressieve vrouw, die toevallig geen liefde kan ervaren voor haar bijna- of pasgeboren kind, daarmee bepaalt dat het kind niet leeft. Maar het kind leeft en het maakt geen donder uit of jij dat erkent.


Het betreft hier dan ook onwetenschappelijke fantasieën van mensen die een ogenschijnlijk hedonistische levensstijl leiden ten bate van het waarborgen van zoveel mogelijk persoonlijk genot of, zoals Van Ees het zelf verwoordt: “Het verzamelen van mensen”.


Ik kijk liever naar alle mensen en maak graag afspraken over hun intrinsieke waarde. Dat is niet poëtisch, want je laat het niet aan iedere creatieve geest over of iemand dood mag, maar het is wel gericht op de waarde van een ander in plaats van die van mij. Is er sprake van een mens met een eigen DNA en een individuele toekomst, dan heeft die persoon ruimte nodig om te leven. Los van de relationele status van vader en moeder; los van half doordachte mijmeringen over wanneer het leven van een ander zou beginnen.


Arnon Grunberg is niet de enige voorstander van abortus die, naar verluidt, misbruik maakt van de beschikbaarheid van abortus om zijn egoïstische levensstijl te conserveren. De vraag die onze maatschappij moet stellen is of we de Arnon Grunbergs van deze wereld oogluikend hun gang laten gaan. Waarom kiezen we er niet voor om ze aan te spreken? Dat kan tijdens betere keuzegesprekken met vrouwen die nu soms letterlijk door deze mannen de kliniek in worden geduwd.


Abortusklinieken zijn daar niet de juiste plek voor. Binnen hun deuren voert het geweten een verloren strijd tegen de financiële afhankelijkheid van het aantal abortussen dat er wordt uitgevoerd. Hierdoor loopt een vrouw het risico dat een man haar moederliefde blokkeert met zijn ego en met haar afhankelijkheid van zijn voorwaardelijke mannenliefde.

door Chris Develing 5 april 2025
Tja, hoe verdedig je nu toch het leven van een miniscuul menselijk wezen, zoals een embryo van slechts een paar dagen oud dat ook nog eens buiten de baarmoeder "leeft"? Namens NPV - Zorg voor het leven mocht ik op 26 februari 2024 uitleg geven aan onze visie hieromtrent. Dit naar aanleiding van een uitspraak van het Hooggerechtshof in Amerika over de status van embryo's. Bekijk het gesprek hieronder:
door Chris Develing 5 april 2025
Op 30 juni 2022, toen ik nog werkte voor Stichting Schreeuw om Leven, mocht ik aantreden in het televisieprogramma Uitgelicht van Family7. Het ging o.a. over de opheffing van het reclameverbod voor commerciële abortusklinieken en de afschaffing van Roe vs Wade, het landelijke abortusrecht in Amerika. Bekijk het hele gesprek:
door Chris Develing 5 april 2025
Op 20 juni 2023 mocht ik namens de NPV - Zorg voor het leven aantreden in het televisieprogramma Uitgelicht van Family7. Het ging over een tragisch incident in Engeland, waar een vrouw via beeldbelconsultatie tegen een arts loog over de duur van haar zwangerschap, waarna ze abortuspillen kreeg thuisgestuurd. Het gevolg was een doodgeboren kind bij 32 weken zwangerschap en een vrouw die zelf bijna stierf. In medialand werd vervolgens goed zichtbaar dat veel voorstanders van abortusrechten inmiddels vinden dat abortus nooit een probleem is, hoe ver de zwangerschap ook is. Dat bleek, mijns inziens, uit het feit dat velen van hen vonden dat deze vrouw geen straf mocht krijgen voor het overtreden van de wet. Bekijk het hele gesprek:
door Chris Develing 5 april 2025
In de tijd dat ik nog voor Stichting Schreeuw om Leven werkte, mocht ik op 21 april 2022 aanschuiven bij het programma Uitgelicht van de christelijke televisiezender Family7. Daar mocht ik vertellen waarom er wordt gewaakt en gedemonstreerd in de buurt van een abortuskliniek. Ik mocht ingaan op de kritiek vanuit pro-choice kant en mocht vertellen hoe belangrijk het juist is dat vrouwen in liefde worden gewezen op alternatieven voor abortus. Bekijk het gesprek hieronder:
door Chris Develing 5 april 2025
Joop van der Elst reist regelmatig af voor een interview. Eind 2024 kwam hij voor de tweede keer bij me thuis voor een goed gesprek. Het ging over veel onderwerpen: de oorlog tussen Israel en Hamas, abortus, mijn werk bij de NPV - Zorg voor het leven én over de bizarre zoektocht naar mijn vader. Beluister het hele interview hieronder:
door Chris Develing 25 december 2024
We leven in een spannende tijd als het gaat om kunstmatige intelligentie (AI). Sinds de komst van ChatGPT kan iedereen met een internetverbinding zelf chatten met een relatief geavanceerde vorm van AI. Op Amazon worden zelfs al boeken verkocht die geheel zijn gemaakt met ChatGPT of andere AI-software. Ook maken veel studenten er gebruik van, bijvoorbeeld om een werkstuk te maken. Ik besloot de kennis van ChatGPT eens op de proef te stellen als het gaat om de islam. Heeft het systeem een bias? Ik stelde ChatGPT drie hoofdvragen, waarvan de derde en laatste in dit artikel wordt behandeld. Deel 3: Zakat geven aan niet-moslims De eerste vraag: ‘Kun je me vertellen welke mensen volgens de soenitische islam mogen ontvangen uit de Zakat-opbrengsten?’ Hierop antwoordt ChatGPT dat Zakat een vorm van liefdadigheid is die verplicht is voor moslims met voldoende middelen. Vervolgens wordt er een onvolledige lijst met mogelijke Zakat-ontvangers genoemd die vermoedelijk uit een willekeurige tekst komt. We moeten dus even specificeren richting de Koran: ‘Kun je me vertellen welke mensen volgens de Koran mogen ontvangen uit de Zakat-opbrengsten?’ Op dat moment citeert ChatGPT Surah at-Tawbah (9:60) waarin deze categorieën inderdaad zijn opgenomen. We stellen nog een belangrijke vraag: ‘Mag Zakat worden uitgekeerd aan niet-moslims?’ ChatGPT: ‘Volgens de meeste islamitische geleerden, met name binnen de Soennitische traditie, is het niet toegestaan om Zakat rechtstreeks uit te keren aan niet-moslims. De redenering hierachter is dat Zakat een verplichting is voor moslims om solidariteit en ondersteuning binnen de moslimgemeenschap te bevorderen.’ Vervolgens wijst ChatGPT snel op de niet-verplichte vorm van liefdadigheid genaamd “Sadaqah”, die zowel aan moslims als niet-moslims gegeven mag worden. Zonder dat we het hoeven te vragen, komt ChatGPT zelf al met het punt dat er wel een uitzondering is: ‘…zoals wanneer het bedoeld is om de harten van niet-moslims te winnen voor de islam (mu’allafat qulubuhum)’. Dat wilden we inderdaad even horen. We vragen snel door: ‘Om welke redenen mag er vanuit de Zakat worden uitgegeven aan het winnen van de harten van niet moslims, oftewel de mu’allafat qulubuhum?’ ChatGPT: ‘Deze categorie omvat doorgaans mensen die recent tot de islam zijn bekeerd, potentiële bekeerlingen, of degenen wiens harten geneigd zijn om gunstig te reageren op de islam. Het doel is om bij te dragen aan het creëren van een sfeer van begrip en tolerantie tussen verschillende gemeenschappen.’ We vragen maar even niet waar het uit blijkt dat dit allemaal gaat om sfeer, begrip en tolerantie tussen gemeenschappen, want dan worden we waarschijnlijk weer gewezen op geschriften die nooit geschreven zijn . In plaats daarvan vragen we: ‘Mag zakat geld aan de mu’allafat qulubuhum alleen worden uitgegeven aan arme niet-moslims of mogen het ook invloedrijke en rijke mensen zijn?’ ChatGPT geeft aan dat ‘ de specifieke ontvangers van de categorie mu’allafat qulubuhum niet strikt beperkt zijn tot arme niet-moslims. Het kunnen ook invloedrijke en rijke mensen zijn, zolang hun harten verzoend kunnen worden met de islam.’ Om vervolgens weer snel te benadrukken dat het allemaal positief bedoeld is, voegt ChatGPT toe: ‘De essentie van het uitgeven aan deze categorie is om positieve betrekkingen met de islam te bevorderen en mogelijk de acceptatie van de islam te vergemakkelijken.’ Dus, stellen we nog maar weer een concrete en verdiepende vraag: ‘Kun je me vijf namen geven van Soenitische geleerden die vonden dat er geld mag worden gegeven aan de mu’allafat qulubuhum om de islam sterker te maken?’ Na hetzelfde riedeltje over verschillende interpretaties, geeft hij vijf namen: Ibn Taymiyyah, Al-Ghazali, Ibn Qayyim al-Jawziyya, Ibn Kathir, Ibn Hajar al-Asqalani. Nog één vraagje om te kijken of dit artikel wel zuiver is omgegaan met de daarin genoemde bronnen: ‘Vond Yusuf Al-Qaradawi dat Zakat naar de mu’allafat mag gaan?’ ChatGPT: ‘Dr. Yusuf al-Qaradawi, een prominente hedendaagse islamitische geleerde en een vooraanstaand figuur binnen de Soennitische islam, heeft uitgesproken opvattingen over verschillende aspecten van de islamitische jurisprudentie, waaronder liefdadigheid en het uitgeven van Zakat. In zijn boek “Fiqh al-Zakat” (De jurisprudentie van Zakat), dat een diepgaande analyse biedt van de regels met betrekking tot Zakat, geeft al-Qaradawi zijn standpunt over het uitgeven van Zakat aan de mu’allafat qulubuhum. Hij erkent de bredere interpretatie van deze categorie en stelt dat het uitgeven aan mensen wier harten verzoend kunnen worden met de islam, niet strikt beperkt is tot arme niet-moslims. Het kan ook gericht zijn op het beïnvloeden van niet-moslims in posities van invloed, zoals intellectuelen, beleidsmakers, en anderen die een significante rol kunnen spelen in het begrip van de islam. Al-Qaradawi benadrukt het belang van strategisch denken en het gebruik van Zakat om een positieve impact te hebben op de samenleving en het begrip van de islam. Hij moedigt aan tot het uitgeven van Zakat-gelden op manieren die de belangen van de moslimgemeenschap en het begrip van de islam bevorderen.’ Conclusies (over deel 1 , 2 en 3 van deze serie) Het lijkt erop dat ChatGPT erg is ingespeeld op het zo vredig mogelijk presenteren van de islam en islamitische leerstellingen. Dit hoeft niet bewust zo te zijn geprogrammeerd, maar kan een gevolg zijn van de vele online bronnen die deze bias al in zich hebben. Als ChatGPT moet toegeven dat er bepaalde onwelgevallige meningen bestaan onder prominente geleerden, pakt hij steeds zijn kans om te benadrukken dat dit slechts een deel van de geleerden betreft binnen een bredere traditie. Als je vervolgens concreet vraagt om namen van geleerden uit de vreedzame groep krijg je of niets of uitsluitend Westerse islamgeleerden die, ook volgens ChatGPT zelf, beïnvloed kunnen zijn door de culturele en moderne context waarin zij leven. En dat op zichzelf laat meteen zien dat het wegwuiven van geleerden uit het verleden onder het mom van hun tijdgeest, geen stand houdt. We hebben uiteraard ook gevraagd of het mogelijk is om een ware islam te ontdekken, zoals deze is beschreven door de eerste generaties, maar daar wilde ChatGPT zich niet aan branden. Inhoudelijk hebben we wederom gezien dat offensieve jihad gewoon bij de islam hoort. ChatGPT kon, ondanks een duidelijke bias, geen overtuigend tegengeluid produceren. Over slavernij kon hij alleen maar bevestigen dat de islam geen regels voor de afschaffing ervan biedt en dat gerenommeerde namen binnen de islamitische geleerdheid achter slavernij staan. Namen van geleerden die slavernij afwijzen, had hij wel maar die kwamen allemaal uit het Westen. Tot slot ging het over de Zakat. ChatGPT gaf toe: Zakat mag in principe alleen worden uitgekeerd aan moslims ter bevordering van solidariteit en ondersteuning binnen de moslimgemeenschap (zo liefdadig is het dus niet). De uitzondering is de groep niet-moslims die naar de islam toe getrokken mogen worden met geld uit het Zakat-fonds. Dit mogen rijke mensen zijn. En volgens de gerenommeerde Yusuf Al-Qaradawi is het geven van Zakat aan niet-moslims een strategische zet om de belangen van de moslimgemeenschap zelf te dienen. Zie ook Deel 1 en Deel 2 van deze 3-delige serie.
MEER ARTIKELEN
Share by: