Blog Layout

Chris Develing • 6 december 2021

Mijn Zwartepietenspagaat

Mijn reis van voor- naar tegenstander

Over Zwarte Piet heb ik al vanaf zeer jonge leeftijd een mening. Mijn eerste kritische herinnering is van de kleuterschool, waar ik de juf ervan beschuldigde dat zij die rotzooi zelf had gemaakt en niet een of andere “rommelpiet”. Voor iemand die later in God zou gaan geloven, kon je mij toen weinig wijsmaken. Verderop in mijn schoolcarrière hield ik mijn twaalfjarige leeftijdsgenootjes voor dat het best racistisch was om jezelf zwart te schminken. Ik kreeg geen gehoor en liet het gaan. Als volwassene werd ik pas weer geconfronteerd met de moeilijke randjes van Zwarte Piet, maar mijn reactie was heel anders.


De moderne anti-zwartepietbeweging trok zo fel van leer dat ik direct in de verdediging schoot: ‘Mijn hele land racistisch noemen? Kinderen lastigvallen? Wegwezen, gauw!’ Vanwege de wildheid van de critici verloor ook ik alle nuance. Volgens hen was er geen middenweg. De “vreselijke daad” van Zwarte Piet spelen, werd direct overgeheveld naar de “daders”. Wat ze nalieten was het bieden van ruimte voor dialoog en het bestaan van onwetende daders. Ik mengde me in de strijd en schreef boze stukjes over de bredere agenda van de organisatie Kick Out Zwarte Piet (KOZP). Ik zei ook dat Zwarte Piet helemaal geen racisme is, gelet op de meest plausibele ontstaansgeschiedenis.


Dat de Quario’s en Sylvana’s van ons land het allemaal verkeerd zien met die historie, daar blijf ik bij. Zwarte Piet is geen slaaf maar een islamitische slavendrijver van Europeanen. Zijn status als knecht van Sinterklaas symboliseerde de overwinning van de goedheiligman (het christendom), die de “duivelse” vijand (de Moorse overheerser van Zuid-Europa) had weten te onderwerpen. Nu was hij veroordeeld tot een redelijk goed leven als knecht.


Het uitwissen van Zwarte Piet houdt in dat die archetypische les verloren gaat. Daarom heb ik weleens geopperd dat we een schattige IS-strijder bedenken, Radicale Richard, die vanaf nu de knecht wordt van een oude zeikbaard uit het Europees Parlement, gemodelleerd naar Frans Timmermans. Dat is beter dan de sfeerverpestende roetpiet die we nu hebben, waardoor kinderen meteen zien dat het hun oom is in die witte maillot met roetvegen.


Maar genoeg daarover, dat punt is gemaakt. Het gaat erom dat ik ergens in 2015 ben overgelopen naar het kamp dat best tevreden is met een afschaffing van Zwarte Piet. Ik vind het zelfs kinderachtig dat volwassenen zo vasthouden aan een kleur. Als ze bang zijn dat die gesubsidieerde clubjes straks nog meer afpakken, dan hebben ze gelijk en moeten ze daar maar tegen opstaan. Maar in dit geval hebben de activisten helaas een punt. Er zijn nu eenmaal doodgewone mensen die Zwarte Piet als kwetsend ervaren. Ondanks de ruis van KOZP moet dat toch voldoende reden zijn om ermee te stoppen?


Nu dan mijn spagaat. Dat ik van gedachten ben veranderd, betekent niet dat ik opeens sta te klappen voor de agressieve toespraken van Akwasie en zijn vrienden. Sterker nog, ik voelde weer sympathie opkomen voor het pro-kamp, toen ik een aantal Volendammers afgelopen week boos zag reageren op de provocaties van KOZP. En dat is best een vreemde gewaarwording: ik vind dat KOZP in de basis gelijk heeft, maar zodra ik zie hoe Jerry Afriyie met zijn megafoon op een kinderwagen afloopt, voel ik dat mijn sympathie plaatsmaakt voor boosheid.


Die frustratie maakt me wel ongemakkelijk. Ik werk zelf namelijk ook voor een stichting die maatschappelijke misstanden aan de kaak stelt, maar dan zonder een cent subsidie. De prolifestichting waar ik voor werk, organiseert meerdere keren per jaar demonstraties bij abortuscentra voor de deur. Ik durf best toe te geven dat die spagaat nog wat verder zakte toen ik me dat realiseerde. Gelukkig kreeg ik snel hulp van mijn identiteit beschermende cognitie, waardoor ik me kon herpakken: Onze demonstranten uiten zich liefdevol en bieden hulp aan. Wij veroordelen de daad van abortus maar nooit de dader, in tegenstelling tot wat veel media u willen doen geloven. Tegelijkertijd merk ik dat onze stichting op geen grammetje meer sympathie kan rekenen dan de wilde mannen en vrouwen van KOZP. Hoe kan dat? Van ons zul je echt geen beelden vinden waarop we uit bussen springen met spandoeken en megafoons, om nietsvermoedende mensen te laten schrikken.


Tegen die achtergrond krijg ik bijna begrip voor de acties van KOZP. Ik weet uit ervaring dat het niet uitmaakt hoe liefdevol en zorgvuldig je misstanden aan de kaak stelt. Als de gevestigde orde je een lastpak vindt, krijg je altijd de zwartepiet toegespeeld. Dus ergens snap ik best dat ze geen andere uitweg zagen dan deze confronterende strategie. Toch ben ik erop tegen, omdat het zoveel verdeeldheid zaait dat we straks misschien verder van huis zijn dan toen Piet nog overal in Nederland zwart was. Daarnaast slaat je eigen morele kompas krom als je de wereld een stukje beter wilt maken door middel van agressieve taal en absurd grote beschuldigingen.


Twee maatschappelijke bewegingen met afwijkende morele kompassen. Waar ligt dat aan? Om tot in lengte van dagen verzoenend te blijven spreken over misstanden die je hart pijn doen, daar moet je misschien christen voor zijn, zeg ik met het risico om onbedoeld arrogant te klinken. Liefde is voor ons een terugkerend thema waarmee we ook “daders” moeten benaderen. Vanuit een sociologische waarneming kijken we naar de gebroken mens. Dat helpt echt om rustig te blijven. Het doet je beseffen dat vreselijke wandaden soms voortkomen uit verdriet, onwetendheid of misleiding. Die problemen los je niet op door er een potje op los te schreeuwen en kinderen te intimideren.


Daarom is het ook zo jammer dat clubs als KOZP straks met de eer gaan strijken. “We the people” hadden eerder tot inzichten moeten komen als het gaat om Zwarte Piet. Daarmee hadden we het ongelijk kunnen bewijzen van mensen die geloven dat je resultaten boekt met haat. Nu de conclusie wordt getrokken dat het heeft gewerkt, zal het vaker worden ingezet.


Laat ik in elk geval consistent blijven, door te proberen om ook naar de leden van KOZP te kijken als gebroken mensen, die ik mag verwijzen naar de Raadgever die er – in elk geval bij mij en mijn collega’s – voor zorgt dat we tijdens onze demonstraties blijven manoeuvreren tussen liefde en waarheid, hoe vaak we ook worden uitgescholden.

door Chris Develing 5 april 2025
Tja, hoe verdedig je nu toch het leven van een miniscuul menselijk wezen, zoals een embryo van slechts een paar dagen oud dat ook nog eens buiten de baarmoeder "leeft"? Namens NPV - Zorg voor het leven mocht ik op 26 februari 2024 uitleg geven aan onze visie hieromtrent. Dit naar aanleiding van een uitspraak van het Hooggerechtshof in Amerika over de status van embryo's. Bekijk het gesprek hieronder:
door Chris Develing 5 april 2025
Op 30 juni 2022, toen ik nog werkte voor Stichting Schreeuw om Leven, mocht ik aantreden in het televisieprogramma Uitgelicht van Family7. Het ging o.a. over de opheffing van het reclameverbod voor commerciële abortusklinieken en de afschaffing van Roe vs Wade, het landelijke abortusrecht in Amerika. Bekijk het hele gesprek:
door Chris Develing 5 april 2025
Op 20 juni 2023 mocht ik namens de NPV - Zorg voor het leven aantreden in het televisieprogramma Uitgelicht van Family7. Het ging over een tragisch incident in Engeland, waar een vrouw via beeldbelconsultatie tegen een arts loog over de duur van haar zwangerschap, waarna ze abortuspillen kreeg thuisgestuurd. Het gevolg was een doodgeboren kind bij 32 weken zwangerschap en een vrouw die zelf bijna stierf. In medialand werd vervolgens goed zichtbaar dat veel voorstanders van abortusrechten inmiddels vinden dat abortus nooit een probleem is, hoe ver de zwangerschap ook is. Dat bleek, mijns inziens, uit het feit dat velen van hen vonden dat deze vrouw geen straf mocht krijgen voor het overtreden van de wet. Bekijk het hele gesprek:
door Chris Develing 5 april 2025
In de tijd dat ik nog voor Stichting Schreeuw om Leven werkte, mocht ik op 21 april 2022 aanschuiven bij het programma Uitgelicht van de christelijke televisiezender Family7. Daar mocht ik vertellen waarom er wordt gewaakt en gedemonstreerd in de buurt van een abortuskliniek. Ik mocht ingaan op de kritiek vanuit pro-choice kant en mocht vertellen hoe belangrijk het juist is dat vrouwen in liefde worden gewezen op alternatieven voor abortus. Bekijk het gesprek hieronder:
door Chris Develing 5 april 2025
Joop van der Elst reist regelmatig af voor een interview. Eind 2024 kwam hij voor de tweede keer bij me thuis voor een goed gesprek. Het ging over veel onderwerpen: de oorlog tussen Israel en Hamas, abortus, mijn werk bij de NPV - Zorg voor het leven én over de bizarre zoektocht naar mijn vader. Beluister het hele interview hieronder:
door Chris Develing 25 december 2024
We leven in een spannende tijd als het gaat om kunstmatige intelligentie (AI). Sinds de komst van ChatGPT kan iedereen met een internetverbinding zelf chatten met een relatief geavanceerde vorm van AI. Op Amazon worden zelfs al boeken verkocht die geheel zijn gemaakt met ChatGPT of andere AI-software. Ook maken veel studenten er gebruik van, bijvoorbeeld om een werkstuk te maken. Ik besloot de kennis van ChatGPT eens op de proef te stellen als het gaat om de islam. Heeft het systeem een bias? Ik stelde ChatGPT drie hoofdvragen, waarvan de derde en laatste in dit artikel wordt behandeld. Deel 3: Zakat geven aan niet-moslims De eerste vraag: ‘Kun je me vertellen welke mensen volgens de soenitische islam mogen ontvangen uit de Zakat-opbrengsten?’ Hierop antwoordt ChatGPT dat Zakat een vorm van liefdadigheid is die verplicht is voor moslims met voldoende middelen. Vervolgens wordt er een onvolledige lijst met mogelijke Zakat-ontvangers genoemd die vermoedelijk uit een willekeurige tekst komt. We moeten dus even specificeren richting de Koran: ‘Kun je me vertellen welke mensen volgens de Koran mogen ontvangen uit de Zakat-opbrengsten?’ Op dat moment citeert ChatGPT Surah at-Tawbah (9:60) waarin deze categorieën inderdaad zijn opgenomen. We stellen nog een belangrijke vraag: ‘Mag Zakat worden uitgekeerd aan niet-moslims?’ ChatGPT: ‘Volgens de meeste islamitische geleerden, met name binnen de Soennitische traditie, is het niet toegestaan om Zakat rechtstreeks uit te keren aan niet-moslims. De redenering hierachter is dat Zakat een verplichting is voor moslims om solidariteit en ondersteuning binnen de moslimgemeenschap te bevorderen.’ Vervolgens wijst ChatGPT snel op de niet-verplichte vorm van liefdadigheid genaamd “Sadaqah”, die zowel aan moslims als niet-moslims gegeven mag worden. Zonder dat we het hoeven te vragen, komt ChatGPT zelf al met het punt dat er wel een uitzondering is: ‘…zoals wanneer het bedoeld is om de harten van niet-moslims te winnen voor de islam (mu’allafat qulubuhum)’. Dat wilden we inderdaad even horen. We vragen snel door: ‘Om welke redenen mag er vanuit de Zakat worden uitgegeven aan het winnen van de harten van niet moslims, oftewel de mu’allafat qulubuhum?’ ChatGPT: ‘Deze categorie omvat doorgaans mensen die recent tot de islam zijn bekeerd, potentiële bekeerlingen, of degenen wiens harten geneigd zijn om gunstig te reageren op de islam. Het doel is om bij te dragen aan het creëren van een sfeer van begrip en tolerantie tussen verschillende gemeenschappen.’ We vragen maar even niet waar het uit blijkt dat dit allemaal gaat om sfeer, begrip en tolerantie tussen gemeenschappen, want dan worden we waarschijnlijk weer gewezen op geschriften die nooit geschreven zijn . In plaats daarvan vragen we: ‘Mag zakat geld aan de mu’allafat qulubuhum alleen worden uitgegeven aan arme niet-moslims of mogen het ook invloedrijke en rijke mensen zijn?’ ChatGPT geeft aan dat ‘ de specifieke ontvangers van de categorie mu’allafat qulubuhum niet strikt beperkt zijn tot arme niet-moslims. Het kunnen ook invloedrijke en rijke mensen zijn, zolang hun harten verzoend kunnen worden met de islam.’ Om vervolgens weer snel te benadrukken dat het allemaal positief bedoeld is, voegt ChatGPT toe: ‘De essentie van het uitgeven aan deze categorie is om positieve betrekkingen met de islam te bevorderen en mogelijk de acceptatie van de islam te vergemakkelijken.’ Dus, stellen we nog maar weer een concrete en verdiepende vraag: ‘Kun je me vijf namen geven van Soenitische geleerden die vonden dat er geld mag worden gegeven aan de mu’allafat qulubuhum om de islam sterker te maken?’ Na hetzelfde riedeltje over verschillende interpretaties, geeft hij vijf namen: Ibn Taymiyyah, Al-Ghazali, Ibn Qayyim al-Jawziyya, Ibn Kathir, Ibn Hajar al-Asqalani. Nog één vraagje om te kijken of dit artikel wel zuiver is omgegaan met de daarin genoemde bronnen: ‘Vond Yusuf Al-Qaradawi dat Zakat naar de mu’allafat mag gaan?’ ChatGPT: ‘Dr. Yusuf al-Qaradawi, een prominente hedendaagse islamitische geleerde en een vooraanstaand figuur binnen de Soennitische islam, heeft uitgesproken opvattingen over verschillende aspecten van de islamitische jurisprudentie, waaronder liefdadigheid en het uitgeven van Zakat. In zijn boek “Fiqh al-Zakat” (De jurisprudentie van Zakat), dat een diepgaande analyse biedt van de regels met betrekking tot Zakat, geeft al-Qaradawi zijn standpunt over het uitgeven van Zakat aan de mu’allafat qulubuhum. Hij erkent de bredere interpretatie van deze categorie en stelt dat het uitgeven aan mensen wier harten verzoend kunnen worden met de islam, niet strikt beperkt is tot arme niet-moslims. Het kan ook gericht zijn op het beïnvloeden van niet-moslims in posities van invloed, zoals intellectuelen, beleidsmakers, en anderen die een significante rol kunnen spelen in het begrip van de islam. Al-Qaradawi benadrukt het belang van strategisch denken en het gebruik van Zakat om een positieve impact te hebben op de samenleving en het begrip van de islam. Hij moedigt aan tot het uitgeven van Zakat-gelden op manieren die de belangen van de moslimgemeenschap en het begrip van de islam bevorderen.’ Conclusies (over deel 1 , 2 en 3 van deze serie) Het lijkt erop dat ChatGPT erg is ingespeeld op het zo vredig mogelijk presenteren van de islam en islamitische leerstellingen. Dit hoeft niet bewust zo te zijn geprogrammeerd, maar kan een gevolg zijn van de vele online bronnen die deze bias al in zich hebben. Als ChatGPT moet toegeven dat er bepaalde onwelgevallige meningen bestaan onder prominente geleerden, pakt hij steeds zijn kans om te benadrukken dat dit slechts een deel van de geleerden betreft binnen een bredere traditie. Als je vervolgens concreet vraagt om namen van geleerden uit de vreedzame groep krijg je of niets of uitsluitend Westerse islamgeleerden die, ook volgens ChatGPT zelf, beïnvloed kunnen zijn door de culturele en moderne context waarin zij leven. En dat op zichzelf laat meteen zien dat het wegwuiven van geleerden uit het verleden onder het mom van hun tijdgeest, geen stand houdt. We hebben uiteraard ook gevraagd of het mogelijk is om een ware islam te ontdekken, zoals deze is beschreven door de eerste generaties, maar daar wilde ChatGPT zich niet aan branden. Inhoudelijk hebben we wederom gezien dat offensieve jihad gewoon bij de islam hoort. ChatGPT kon, ondanks een duidelijke bias, geen overtuigend tegengeluid produceren. Over slavernij kon hij alleen maar bevestigen dat de islam geen regels voor de afschaffing ervan biedt en dat gerenommeerde namen binnen de islamitische geleerdheid achter slavernij staan. Namen van geleerden die slavernij afwijzen, had hij wel maar die kwamen allemaal uit het Westen. Tot slot ging het over de Zakat. ChatGPT gaf toe: Zakat mag in principe alleen worden uitgekeerd aan moslims ter bevordering van solidariteit en ondersteuning binnen de moslimgemeenschap (zo liefdadig is het dus niet). De uitzondering is de groep niet-moslims die naar de islam toe getrokken mogen worden met geld uit het Zakat-fonds. Dit mogen rijke mensen zijn. En volgens de gerenommeerde Yusuf Al-Qaradawi is het geven van Zakat aan niet-moslims een strategische zet om de belangen van de moslimgemeenschap zelf te dienen. Zie ook Deel 1 en Deel 2 van deze 3-delige serie.
MEER ARTIKELEN
Share by: